Kaizen - filozofia ciągłego doskonalenia
Kaizen jest podstawowym filarem doskonalenia firmy w ramach Lean Manufacturing
Zastosowanie kaizen nie sprowadza się tylko do tego, aby produkt, czy usługa odpowiadały określonym wymaganiom jakości. W myśl tej filozofii jakość sprowadza się do zmiany stylu życia – niekończącego się procesu ulepszania. Jej podstawową regułą jest ciągłe zaangażowanie pracowników na wszystkich szczeblach oraz chęć do ustawicznego podnoszenia jakości firmy i produktu. Polega to na włączeniu procesu myślowego na każdym etapie produkcji. Jest odpowiedzią na zautomatyzowane, tradycyjne podejście do produkcji masowej, które eliminuje potrzebę świadomej oceny wykonywanego zadania.
Capam usprawnia Kaizen od momentu zgłoszenia nowego pomysłu poprzez jego ocenę, wdrożenie czy w końcu wynagrodzenie pracownika.
Umożliwia śledzenie każdego etapu wniosku Kaizen oraz sprawdzenie czy wniosek przyniósł efekty.
1
Pracownik znalazł pomysł na usprawnienie.
2
Złoży wniosek za pomocą aplikacji (wersja web oraz mobilna).
3
Kierownik, a następnie komisja Kaizen rozpatrzy pomysł pod kątem zasadności wdrożenia.
4
Zostanie powołany zespół, który zajmie się wdrożeniem pomysłu.
5
Komisja Kaizen sprawdzi czy pomysł przyniósł oczekiwane korzyści (na podstawie wskaźników)
Wnioski
Każdy wniosek ma swój unikalny numer, status, i tym podobne. Istnieje możliwość zgłoszenia kaizen w imieniu innej osoby. Osoba zgłaszająca widzi status zgłoszenia oraz wartość przyznanych nagród.
Tablica informacyjna
Capam przesyła komunikaty na monitor przemysłowy (hale produkcyjne) – dedykowane rozwiązanie. Dodatkowo istnieje możliwość uruchomienia kiosków informacyjnych dla pracowników (tablica informacyjna).