Akredytacja
System Capam Akredytacja umożliwia rejestrację zdarzeń niepożądanych zgodnie z zaleceniami centrum monitorowania jakości w Ochronie Zdrowia. Zdarzenia niepożądane są szkodami wywołanymi w trakcie diagnostyki i/lub leczenia, nie związanymi z naturalnym przebiegiem choroby i stanem zdrowia pacjenta. Wprowadzenie tego komponentu wspiera cele poprawy jakości świadczonych usług medycznych.
Rejestr zdarzeń niepożądanych.
Proces zgłaszania zdarzeń niepożądanych:
- Wyznaczenie lidera, który będzie odpowiedzialny za zarządzanie kartą Zdarzeń Niepożądanych.
- Zgłoszenie zdarzenia na specjalnie przygotowanej karcie, zgodnej z wytycznymi WHO – MIM PS.
- Przygotowanie do analizy poprzez wybór metody analizy i dobór zespołu odpowiedzialnego za przeprowadzenie analizy.
- Analiza zdarzenia, włączając ocenę ciężkości i prawdopodobieństwa jego wystąpienia, identyfikację przyczyn, opisanie wniosków i rekomendacji.
- Wdrażanie i monitorowanie poprawy poprzez realizację rekomendowanych działań, monitorowanie ich postępów i ocenę skuteczności wdrożenia.
5 Why
Podstawowym założeniem jest stosowanie podejścia systemowego, w którym zgłaszane jednostkowe zdarzenia stanowią sygnał o niedoskonałościach w funkcjonowaniu systemu. Rozwiązanie wspiera podejście oparte na technice 5Why, która polega na wielokrotnym zadawaniu pytania “dlaczego” w celu dotarcia do korzeni problemu. W ten sposób identyfikuje się przyczyny zdarzeń niepożądanych i podejmuje działania naprawcze oraz zapobiegawcze.
Oczekiwane korzyści po wdrożeniu:
- Redukcja ryzyka wystąpienia zdarzeń niepożądanych poprzez identyfikację i analizę przyczyn,
- Poprawa jakości świadczonych usług medycznych poprzez wprowadzenie działań korygujących i zapobiegawczych,
- Pełna kontrola i ciągły przegląd stanu procesu zgłaszania zdarzeń niepożądanych,
- Jasne określenie odpowiedzialności i monitorowanie wdrożenia rekomendowanych działań.